Jak wdrożyć w organizacji whistleblowing?
Pierwszym krokiem jest wprowadzenie procedury zgłaszania nieprawidłowości do wewnętrznego systemu prawnego we właściwej formie. Kolejnym - poinformowanie o tym załogi, w sposób przyjęty u danego pracodawcy.
Przygotowanie do wejścia w życie tzw. Dyrektywy o ochronie sygnalistów (Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 roku w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii) ma miejsce w wielu krajach Unii Europejskiej. Niezależnie od krajowych procesów legislacyjnych mających na celu transpozycję Dyrektywy do porządków prawnych konkretnych jurysdykcji, można już teraz podjąć kroki, niezbędne do wdrożenia systemów zgłaszania nieprawidłowości (whistleblowing).
1. Przygotowanie regulacji wewnętrznych
Niezależnie od sektora (prywatny czy publiczny, regulowany czy nieregulowany) implementacjęi whistleblowing'u w organizacji należy rozpocząć od opracowania i wdrożenia odpowiedniego aktu wewnątrzzakładowego regulującego zagadnienie sygnalizowania nieprawidłowości. W przypadku funkcjonowania już odpowiedniej polityki, warto dokonać badania jej zgodności z postanowieniami zapisów samej Dyrektywy. W ramach zaś sektorów regulowanych, także pod kątem regulacji „branżowych".
Analizując zakres podmiotowy wewnętrznej regulacji prawnej warto zwrócić uwagę czy zostanie ona skierowania do pracowników, czy też katalog jej adresatów będzie rozszerzony. W tym drugim wariancie, warto już na wstępie rozważyć mechanizmy służące zapoznaniu z jej treścią np. kontrahentów, stażystów lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta