Kiedy pracodawca może żądać zwrotu samochodu służbowego
Firma powinna jasno określić, czy w czasie zwolnienia lekarskiego lub pracy zdalnej pracownik jest zobowiązany do zwrotu samochodu pracodawcy, czy też nadal może z niego korzystać dla celów prywatnych.
Pandemia zmieniła świat nie tylko na gruncie prywatnym. Przebieg tej choroby oraz kolejne lockdowny mają realny wpływ na życie zawodowe i wypracowane dotychczas standardy w pracy. Z pewnością pozostanie z nami przyjęty model pracy zdalnej albo pracy w systemie hybrydowym oraz spadnie liczba podróży służbowych na rzecz telekonferencji. Dyrektorzy i menedżerowie firm zauważyli bowiem, że pracownicy potrafią pracować wydajnie także w trybie home office, a tym samym spadły koszty pracodawcy, które do tej pory ponosili, takie jak: wynagrodzenie za korzystanie z wynajętych powierzchni biurowych, pobór energii elektrycznej, koszty zakupu kawy czy herbaty, lub narzędzi pracy udostępnionych pracownikom. Jednym z tych narzędzi jest samochód służbowy, który pracownicy pracujący zdalnie, w szczególności dyrektorzy, kierownicy czy menedżerowie otrzymali do używania w ramach zawartej umowy od swojego pracodawcy.
Dylematy pracodawcy
Nie ma wątpliwości w zakresie zasadności zwrotu pojazdu, gdy były one przekazane i miały służyć pracownikom wyłącznie do celów wykonywania obowiązków służbowych, np. podróży służbowych, a których aktualnie nie ma bądź są, ale w ograniczonym zakresie. Inaczej wygląda sytuacja prawna pracodawcy i pracownika, który może korzystać również z pojazdu dla celów prywatnych, o ile oczywiście jest to możliwe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta