Przez pandemię Polacy kupują mniej alkoholu
Choć można by zakładać, że lockdowny sprzyjają konsumpcji, to paradoksalnie Polacy nabyli w 2020 r. aż 51,4 mln litrów trunków mniej niż rok wcześniej.
Zmiana to efekt głównie spadków w dwóch największych kategoriach. Piwna skurczyła się o 2,1 proc. w ujęciu ilościowym, co oznaczało sprzedaż mniejszą aż o 67,4 mln litrów. Z kolei wicelider pod względem sprzedaży, czyli wódka, zanotował spadek sprzedaży ilościowo o 0,8 proc.
– Spadek zakupów i spożycia jest na pewno zdecydowanie większy, jeśli weźmiemy pod uwagę także praktycznie zamkniętą gastronomię i ograniczenia w organizowaniu imprez masowych, w tym wesel – mówi Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny w NielsenIQ.
Akcyza i podatki
Swoje dołożył też tzw. podatek cukrowy, który obciąża nie tylko słodzone napoje, ale również kolorowe, smakowe wódki w butelkach o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta