VAT od wydatków na reprezentację może być kosztem
Podatek naliczony z tytułu zakupu towarów i usług służących wykreowaniu pozytywnego wizerunku zmniejszy podstawę opodatkowania CIT. Ale tylko wtedy, gdy przedsiębiorca nie ma możliwości odliczenia go.
Podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą w dzisiejszych czasach, w zasadzie nie są w stanie funkcjonować bez podejmowania przeróżnych działań o charakterze promocyjnym ukierunkowanych na zwiększenie sprzedaży. Wydatki związane z szeroko pojętą promocją czasami przybierają postać tak zwanej reprezentacji, tym samym są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. W pewnych okolicznościach kosztem uzyskania przychodów będzie jednak VAT naliczony z tytułu zakupu towarów i usług uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, co z kolei skutkować będzie zmniejszeniem podstawy opodatkowania CIT.
Definicja w orzecznictwie
Analizując, czy kwota VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług uznawanych za reprezentację, której koszty zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, pomniejszy podstawę opodatkowania CIT, należy w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytanie, czym tak w ogóle są wydatki o charakterze reprezentacyjnym i co odróżnia je od innych wydatków, których celem jest szeroko pojęty marketing czy też promocja podmiotu gospodarczego. Odpowiadając na to pytanie, trzeba zaznaczyć, że ustawy podatkowe nie zawierają definicji legalnej pojęcia reprezentacji. Jego definicja ukształtowała się jednak w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta