Kolej może pomóc klimatowi
MATERIAŁ POWSTAŁ WE WSPÓŁPRACY Z TRACK TEC SA
Wymagania klimatyczne na kolejne lata nie omijają transportu. Nie może być inaczej, skoro odpowiada on za jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w krajach Unii. Cele stawiane przed transportem zawarte są w kolejnych unijnych dokumentach: w Zielonym Ładzie z 2019 roku, w strategii mobilności z ubiegłego roku, a kolejne wynikać będą z lipcowego pakietu Fit for 55 autorstwa Komisji Europejskiej.
Co ciekawe, kolejne dokumenty zawierają coraz wyższe cele. W skrócie można odnotować, że transport odpowiedzialny za znaczną część emisji gazów cieplarnianych ma ją systematycznie zmniejszać, aż o 90 proc. w 2050 roku. Jednym z głównych sposobów osiągnięcia tego celu, konsekwentnie podnoszonym w dokumentach, jest zwiększenie roli transportu kolejowego, w szczególności w przewozach towarów.
To szczególnie poważne wyzwanie stojące przed polskim transportem. Tutaj cały przyrost przewozów towarów, w każdym kolejnym roku, realizowany był samochodami.
W konsekwencji, w 2020 roku, doszło do rekordowej relacji między przewozami po drogach a koleją: samochodami przewiezionych zostało ponad dziesięciokrotnie więcej ton towarów.
W liczbach przedstawia się to następująco: 2,3 mld t ładunków na drogach i 218 mln ton na kolei. W ciągu ostatnich pięciu lat przewozy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta