Rosną jak grzyby po deszczu
INFRASTRUKTURA | Przewoźnicy inwestują w kolejowo-drogowe terminale kontenerowe
W planach są 22 obiekty, a państwo stara się koordynować te inwestycje z rozwojem krajowej infrastruktury.
Urząd Transportu Kolejowego podlicza, że na koniec czerwca przewozy intermodalne osiągnęły 14,8 proc. udziału w kolejowym rynku wg wykonanej pracy. Koleje przewiozły w półroczu ponad 1,4 mln TEU. Firma Multiconsult w opracowanej pod koniec 2020 r. na zlecenie Centrum Unijnych Projektów Transportowych prognozie „Kierunki rozwoju transportu intermodalnego do 2030 r. z perspektywą do 2040 r." przewiduje dalszy wzrost kolejowych przewozów intermodalnych do 3 mln TEU w 2030 r.
Eksperci Multiconsult spodziewają się niższej dynamiki wzrostu niż w poprzednich dziesięciu latach. Maksymalne przewozy w tranzycie oszacowali na 730 tys. TEU w 2030 r., z czego ok. 630 tys. TEU w relacjach wschód–zachód–wschód oraz południe–wschód–południe.
Terminale sobie, drogi sobie
Rosnący popyt na usługi intermodalne wymusza inwestycje w terminale. Sieć terminali intermodalnych w Polsce liczy 51 terminali, a budowa 22 jest planowana. Większość jest skoncentrowana wokół aglomeracji i terenów przemysłowych oraz przy portach morskich i granicy z Białorusią. Największe terminale znajdują się w portach Gdańska i Gdyni, gdzie obecnie odbywa się największy w Polsce odbiór kontenerów dostarczanych drogą morską. Średniej wielkości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta