Ostatni taki boom na torach
TABOR | Kolejna perspektywa unijna pozwoli przewoźnikom pasażerskim unowocześnić ofertę i da wiatr w żagle producentom taboru kolejowego
Jeśli polscy producenci dobrze wykorzystają szansę, umocnią się także na eksportowych rynkach. Jesienią rozpocznie się rozdział pieniędzy z nowej perspektywy unijnej. Z programu FENIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko) na lata 2021–2027 będzie do wzięcia 4,98 mld euro (w kończącym się w programie POIiŚ było 5,01 mld euro). O wsparcie będą mogli ubiegać się kolejowi przewoźnicy pasażerscy i towarowi.
Poza FENIKS-em jest jeszcze Krajowy Plan Odbudowy, w którym na tabor kolejowy rząd przeznaczył 965 mln euro. Dofinansowanie uzyskają jedynie pojazdy zeroemisyjne, czyli elektryczne lub wodorowe.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych zaznacza, że w ramach inwestycji na poziomie ponadregionalnym planowane jest wsparcie finansowe PKP Intercity na zakup 38 pociągów push-pull tzn. siedmiowagonowych składów piętrowych wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi.
CUPT przewiduje, że wsparcie dla taboru do przewozów regionalnych (około 70 pociągów) zostanie udzielone w ramach otwartego, konkurencyjnego postępowania konkursowego zapewniającego równy udział wszystkich zainteresowanych podmiotów spełniających kryteria.
W planach królują elektryki
Urząd Transportu Kolejowego na podstawie sprawozdań rocznych przeanalizował potrzeby taborowe przewoźników pasażerskich. – Zestawienie nie obejmuje...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta