Ceny w górę, sprzedaż spadnie
W Polsce wrażliwość konsumentów na wzrost cen należy do najwyższych na świecie. W efekcie wyzwanie związane z inflacją jest dla biznesu jeszcze większe, ponieważ proporcjonalnie do wzrostu cen spada sprzedaż.
Z danych firmy Nielsen wynika, że w Polsce wskaźnik elastyczności cenowej jest jednym z najniższych na świecie i wynosi -2,4. Z raportowanych rynków bardziej ujemny jest jedynie w Malezji i Arabii Saudyjskiej, a w Europie wszystkie kraje mają mniejszy wpływ tego elementu na rynek.
Ostrożnie na zakupach
Wskaźnik -2,4 dla Polski oznacza, że wraz ze wzrostem ceny o 1 proc. sprzedaż produktu spada o ok. 2,4 proc. Nielsen wyjaśnia, że im niższa wartość tego wskaźnika, tym bardziej wrażliwi cenowo są konsumenci, bo każdorazowy wzrost ceny przekłada się na większy spadek popytu. Z kolei np. w Belgii wskaźnik -1,1 proc. oznacza, że sprzedaż nie spada tak gwałtownie jak w Polsce.
Firma podkreśla, że to wskaźniki uśrednione i w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta