W ciężarówkach prąd zastąpi diesla
Potrzebna jest nie tylko sieć ładowarek dla elektrycznych aut ciężarowych. W grę wchodzi także budowa dla nich trakcji elektrycznej, rozpinanej nad autostradami.
W drogowym transporcie towarów wciąż niepodzielnie rządzi diesel, a samochody ciężarowe na paliwa alternatywne dopiero zaczynają się pojawiać we flotach przewoźników jeżdżących po Europie. Jak podało europejskie stowarzyszenie producentów pojazdów ACEA, w 2021 r. w sprzedaży ciężarówek w krajach Unii Europejskiej aż 95,8 proc. rynku należało do pojazdów wyposażonych w silniki wysokoprężne. Ciężarówki zasilane energią elektryczną stanowiły 0,5 proc. sprzedaży, co daje wzrost udziału r./r. o 0,4 proc. Z kolei udział pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi w rynku wyniósł 3,6 proc., rosnąc wobec 2020 r. o 3 proc.
Na ten bardzo skromny udział elektrycznych ciężarówek można jednak spojrzeć inaczej, biorąc pod uwagę dynamikę ich sprzedaży. Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), rejestracja nowych pojazdów ładowanych elektrycznie wzrosła o 26,6 proc., z 982 sztuk w 2020 r. do 1243 ciężarówek w 2021 r. Z największych unijnych rynków...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta