Żywność traci znaczenie w wydatkach konsumpcyjnych
To wciąż główna pozycja w domowych budżetach, niemniej poziom zakupów dóbr trwałych w Polsce rośnie kilkakrotnie szybciej i teraz wrośnie jeszcze bardziej. Zmiany uruchomiła pandemia.
Polacy w sklepach innych niż spożywcze zostawiają już dziesiątki miliardów złotych. Jak wynika z najnowszych danych firmy GfK, tylko cały rynek dóbr technologicznych i trwałego użytku wart jest ok. 50 mld zł, a w 2021 r. jego wartość wzrosła aż 14 proc. To co najmniej dwa razy szybciej niż tempo wzrostu wydatków na produkty spożywcze i chemiczne, nawet biorąc pod uwagę ponad 5-procentową inflację w 2021 r.
Miliardy do wzięcia
W sumie siła nabywcza polskich konsumentów w handlu detalicznym to aż 456 mld zł i o ile największą część tej kwoty wciąż wydajemy na żywność, o tyle na produkty remontowo-budowlane, wnętrzarskie czy ogrodnicze wydajemy już ponad 50 mld zł.
– Pandemia oraz praca i nauka zdalna sprowokowały wielu konsumentów do większych niż wcześniej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta