Łukasz Wojciechowski: Ważna jest prawie wyłącznie cena
Zachowania konsumpcyjne osób w wieku 55+ w ostatnich dwóch, trzech latach mocno się zmieniły - mówi ekonomista Łukasz Wojciechowski.
Plus Minus: Telewizje nazywają widzów w wieku 16–49 lat grupą komercyjną, bo biznes podobno uznaje ją za podstawę lokowania budżetów reklamowych. Tylko że polskie społeczeństwo szybko się starzeje. Ten podział nadal ma sens?
Dane demograficzne nie pozostawiają złudzeń: grupa tzw. seniorów, czyli ludzi w wieku 55+, będzie zdobywać coraz silniejszą pozycję w strukturze naszego społeczeństwa. Żyjemy w trzecim najszybciej starzejącym się społeczeństwie Unii Europejskiej, zmiany demograficzne są bardzo dynamiczne, więc jeśli biznes nie będzie w swych strategiach na poważnie brał pod uwagę starszych grup wiekowych, to sam mocno ograniczy sobie pole działania.
Dziś bierze je na poważnie czy nie?
Na pewno bierze coraz bardziej na poważnie, bo generalnie sieci handlowe działające w naszym kraju charakteryzują się wysokim profesjonalizmem. Jeśli chodzi o wiedzę na temat swoich klientów, coraz lepiej potrafią analizować gromadzone przez siebie dane. I chociażby w ostatnich dwóch latach podczas różnych konferencji branżowych, wcześniej zdalnych, a już tej wiosny organizowanych w sposób tradycyjny, rzeczywiście można było zauważyć, że narzędzia, jakimi się posługują sieci handlowe w celu śledzenia zachowań swoich klientów, stały się dużo bardziej zaawansowane. Także myślenie, że duże sieci patrzą tylko na grupę 18–49, nie jest już...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta