Jak prowadzić ewidencję środków trwałych
W przypadku gdy wartość początkowa wykupionego z leasingu samochodu jest równa lub niższa niż 10 tys. zł, podatnik może zrobić jednorazowy odpis amortyzacyjny w miesiącu oddania tego składnika majątku do używania albo w miesiącu następnym.
∑ Mały przedsiębiorca (podatnik VAT czynny) nabywa 10 czerwca 2022 r. środek trwały (samochód osobowy – 741 KŚT) do swojej firmy, tj. wykupił go po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego za kwotę 3 690 zł, w tym VAT: 690 zł. Wykup udokumentowany jest fakturą nr 123/06/2022 z 10 czerwca 2022 r. wystawioną przez firmę leasingową. Przedsiębiorca zapłacił za pojazd przelewem na rachunek bankowy sprzedawcy (firmy leasingowej). Kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86a ustawy o VAT stanowi 50 proc. VAT wykazanego na tej fakturze, tj. 345 zł, kwota ta zostanie przez podatnika odliczona w całości w deklaracji VAT. Nabyty samochód przedsiębiorca chciałby jednorazowo zamortyzować. Zdarzenia gospodarcze przedsiębiorca ewidencjonuje w prowadzonej metodą kasową podatkowej księdze przychodów i rozchodów (prowadzonej w formie papierowej). Do tej pory przedsiębiorca nie prowadził ewidencji środków trwałych. Jak ma założyć taką ewidencję? Czy może zrobić to w zwykłym zeszycie, a może powinien mieć taką ewidencję na komputerze? Jakie rubryki powinny się tam znaleźć? Co trzeba wpisać do takiej ewidencji w przypadku takiego nabycia składnika majątku i jednorazowego zamortyzowania go? Czy w związku z tym przedsiębiorca musi robić jakieś podsumowanie np. na koniec roku, mimo iż nic się w tej ewidencji nie zmienia, a jedyny zapis to wprowadzenie do niej takiego środka trwałego i jednorazowe...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta