Inwestycje kolejowe wielką szansą dla gospodarki kraju
Wielkość potrzeb związanych z realizacją inwestycji kolejowych będzie tak znaczna, że dla osiągnięcia zakładanych efektów trzeba wykorzystać każdą szansę. W przeciwnym razie inwestorzy staną pod ścianą – mówi Krzysztof Niemiec, wiceprezes firmy Track Tec.
Kolej wskazywana jest jako recepta na szereg wyzwań, takich jak potrzeba rozwoju przewozów aglomeracyjnych, odciążenie dróg z ciężkiego transportu, uzyskanie celów Zielonego Ładu. Stąd tak szerokie w ostatnich latach inwestycje kolejowe. Jak one przebiegają?
Rzeczywiście, zakres inwestycji kolejowych, wielkość środków na nie są od początku perspektyw UE, tj. od 2007 r., znaczące. Wykorzystujemy je mniej lub bardziej sprawnie, a te 15 lat nauczyło nas, że warunkiem podstawowym realizacji inwestycji jest ich stabilność w kolejnych latach. Niestety, istotne wahania w poszczególnych latach powodują szereg konsekwencji. W szczególności kumulację inwestycji, która nieuchronnie nastąpi, a spowoduje reakcję rynkową w postaci ofert wykonawców robót w przetargach, mocno przekraczających planowane wydatki inwestora. Będzie też przyczyną wzrostu cen materiałów, wyrobów, kosztów pracy itd.
Skąd ta kumulacja, jakie są jej przyczyny?
Nie zrobiliśmy w perspektywie unijnej 2014–2020 tyle inwestycji kolejowych, ile zaplanowaliśmy na poszczególne lata, stąd przesunięcia na kolejne.
Państwo nie zawsze sprawdza się jako inwestor. A przecież...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta