Jak chronić infrastrukturę krytyczną przed dronem
Państwo powinno tworzyć warunki do budowania przez operatorów infrastruktury krytycznej systemów antydronowych – mówi dr Jędrzej Łukasiewicz, wiceprezes Polskiego Towarzystwa Bezpieczeństwa Narodowego, pilot.
W „Rzeczpospolitej” ujawniliśmy, że nad Baltic Pipe nie ma strefy zakazanej dla lotów statków bezzałogowych (DRA-P). Jakie to stwarza zagrożenie?
Należy pamiętać, że dronowe strefy geograficzne, tzw. Drone Areas, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej może wyznaczyć tylko w polskiej przestrzeni powietrznej. Popatrzmy zatem, które elementy Baltic Pipe mogą zostać objęte taką strefą. Do takich elementów należą instalacje lądowe, które w moim przekonaniu bezwzględnie muszą być chronione. Oczywiście ochrona powinna być kompleksowa, a jednym z filarów powinna być ochrona przed potencjalnym atakiem z użyciem bezzałogowego statku powietrznego. Jednym z elementów jest wyznaczenie strefy DRA-P.
Jak działają platformy bezzałogowe?
To platformy niezwykle uniwersalne, które mogą być wykorzystane w sposób różnorodny. Od fantazji pilota zależy, w jaki sposób atak zostanie przeprowadzony. Może wykorzystać urządzenia pokładowe, takie jak kamery rejestrujące światło widzialne lub w podczerwieni do zbierania informacji o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta