Sąd podaje argumenty, jakimi się kierował, wydając wyrok
Obowiązkiem sądu administracyjnego jest uwzględnienie w stanie sprawy przyjętego stanu faktycznego i jego rozpatrzenie w kontekście całego materiału dowodowego sprawy.
Wielość przypadków stosowania regulacji w przedmiocie zakresu uzasadnienia wyroku sądu administracyjnego oraz – co się z tym wiąże – duża częstotliwość zarzutów opartych na tej regulacji znalazło swoje odzwierciedlenie w orzecznictwie.
Zgodnie z art. 141 § 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. DzU z 2022 r., poz. 329 ze zm., dalej jako ppsa) uzasadnienie wyroku powinno zawierać zwięzłe przedstawienie stanu sprawy, zarzutów podniesionych w skardze, stanowisk pozostałych stron, podstawę prawną rozstrzygnięcia oraz jej wyjaśnienie; jeżeli w wyniku uwzględnienia skargi sprawa ma być ponownie rozpatrzona przez organ administracji, uzasadnienie powinno ponadto zawierać wskazania co do dalszego postępowania.
Komunikacja i zaufanie
Przepis ten określa elementy, z których powinno składać się uzasadnienie orzeczenia, więc jest przepisem o charakterze formalnym (wyrok NSA z 21 kwietnia 2022 r., sygn. II FSK 2135/19). Mimo tego, że jest to przepis proceduralny, regulujący wymogi uzasadnienia (wyrok NSA z 6 kwietnia 2022 r., sygn. I OSK 146/22), to jednak należy zwrócić uwagę na umiejscowienie go w szerszym i bardzo ważnym kontekście.
Norma prawna zawarta w tym przepisie realizuje przecież zasadę państwa prawnego, ma przyczyniać się do budzenia zaufania do organów wymiaru sprawiedliwości w zakresie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta