Streamingowa lista przebojów
W pierwszym półroczu 2022 roku przychody naszej fonografii wyniosły 256 mln zł. Ponad 76 proc. przyniósł streaming.
„Rzeczpospolita” jako pierwsza podaje wartość polskiego rynku fonograficznego w przełomowym okresie jego transformacji, kiedy wartość streamingu przekroczyła połowę rynku. Z udziałów liczonych na 44 proc. w pierwszej połowie 2021 r. urosła ona do 76 proc. w analogicznym okresie 2022 roku.
Przełom danych widać przede wszystkim na tle innych nośników sprzedaży nagrań. Płyty CD to już niespełna 15 proc., zaś spadek znaczenia cyfrowej płyty uwypukla liczony na 8 proc. udział w sprzedaży płyt winylowych. DVD, dzwonki i pobrania stanowią łącznie jeden procent.
Polscy artyści górą
W tej sytuacji zasady monitorowania rynku musiały zostać zmienione, również jeśli chodzi o oficjalną listę przebojów. Związek Producentów Audio Video (ZPAV) ujawnił zestawienie czołówki singli i albumów najpopularniejszych w polskim streamingu w 2022 roku.
Do tej pory wyznacznikiem przebojów było Spotify, co zrozumiałe, ponieważ jest liderem nie tylko na polskim rynku, jednak nowa lista przebojów obejmuje także Apple Music, Deezer i YouTube. Za przygotowywanie zestawień odpowiada brytyjska firma Rangers.
Pierwsze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta