Sklepy odczuwają spowolnienie
Wprowadzanie nowości do ofert, dbałość o jakość, przeceny to tylko niektóre sposoby na przyciągnięcie klientów. Nie przyniosą spektakularnych efektów w czasie wysokiego wzrostu cen, ale mogą złagodzić spadek sprzedaży.
Z obserwacji ruchu ok. 300 tys. klientów w 14 tys. sklepów wynika, że w sezonie wielkanocnym ruch zmniejszył się średnio o 5 proc., ale w hipermarketach aż o 13 proc. Spadek dotyczył wszystkich sektorów, najmniejszy zanotowały dyskonty – 1,2 proc. rok do roku – pokazują analizy Proxi.cloud i UCE Research.
Liczba unikalnych klientów – w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku – zmalała w handlu o 8,2 proc. Ponownie najmniejszy spadek zaobserwowano w dyskontach (6,5 proc.), a na drugim miejscu pod tym względem znalazły się hipermarkety (12,1 proc.).
Mniej wizyt w sklepach z powodu wysokich cen
– Wpływ na zmiany ruchu klientów mogły mieć mniej atrakcyjne w tym roku promocje w porównaniu z zeszłorocznymi. Prawdopodobnie spowodowało to, że wizyty w sklepach były rzadsze. Istotne znaczenie mogły mieć także zmiany zachowań i preferencji konsumentów, jak również czynniki zewnętrzne – mówi Iwona Kołodziejek z Proxi.cloud.
Jak dodaje, wśród czynników zewnętrznych należy wymienić sytuację gospodarczą w kraju i wysoką inflację, co ma duży wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Można też postawić tezę, że wysokie ceny ograniczyły zakupy. Wyhamowanie w handlu w ujęciu procentowym jest raczej niewielkie, natomiast w liczbach bezwzględnych mogą to być grube miliony złotych.
Eksperci podkreślają, że w polskiej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
