Biznes w abonamencie zyskuje na znaczeniu
Aż 60 proc. z nas korzysta już z usług subskrypcyjnych. Ten model sprzedaży podbija kolejne branże, a eksperci wskazują, że firmy będą „testować” poziom akceptacji dla rozszerzania zakresu tych usług.
XaaS (Anything as a Service), czyli oferowanie produktów i usług w formie abonamentu, staje się coraz popularniejsze. Analizy EY wskazują, że aż 90 proc. firm z badanych branż albo rozważa, albo już wprowadziło model subskrypcyjny. Blisko co piąte przedsiębiorstwo z tej drugiej grupy czerpie z tej formuły sprzedaży nawet 80 proc. przychodów. O dynamicznym wzroście tego rynku świadczą też dane Statista – wynika z nich, że w br. jego globalna wartość sięgnie przeszło 222 mld dol. (wzrost o ponad 16 proc.), a w ciągu najbliższych siedmiu lat przekroczy 1 bln dol.
– Gospodarka subskrypcji stanowi długotrwały trend, który jest kluczowy w przekształcaniu modeli biznesowych w różnych branżach – komentuje Maciej Kraus, partner funduszu Movens Capital. – Nie uwierzylibyśmy, gdyby 20 lat temu ktoś powiedział, że nie będziemy chodzić do kina, kupując za każdym razem bilety, tylko za miesięczny abonament będziemy mieli dostęp do tysięcy filmów. Korzystamy z hulajnóg i rowerów w subskrypcji, a w jej ramach zamawiamy też posiłki tzw. diety pudełkowej.
Testowany konsument
Według analityków McKinsey, już w ub.r. aż 60 proc. konsumentów na całym świecie korzystało z co najmniej jednej usługi subskrypcyjnej.
– Modele subskrypcyjne na dobre do nas zawitały i będą zyskiwać na znaczeniu – uważa Sebastian Błaszkiewicz z Unity...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta