Wodorowa legislacja – zmiany prawa nie nadążają za wyzwaniami rynku
Chociaż wodór na podstawie obowiązujących przepisów jest rodzajem paliwa, to w Polsce prowadzenie działalności wykorzystującej wodór nie wymaga koncesji.
Przyjęte na poziomie Unii Europejskiej od 2020 r. akty prawne oraz strategie kierunkowe dotyczące wodoru (Europejski Zielony Ład, pakiet Fit for 55), spowodowały duże zainteresowanie wykorzystywaniem tego niskoemisyjnego źródła i nośnika energii w procesie dekarbonizacji unijnych gospodarek. Ambitne cele w rozwoju gospodarki wodorowej zostały przyjęte również przez Polskę w strategicznych dla sektora energetyki dokumentach programowych, takich jak: Polityka Energetyczna Polski do 2040 r. czy Polska Strategia Wodorowa. Czy przyjęte założenia programowe zostały jednak odzwierciedlone w obowiązujących w Polsce przepisach, a co za tym idzie – czy możliwe jest prowadzenie działalności wodorowej w stabilnym otoczeniu regulacyjnym?
Wodór jako narzędzie dla dekarbonizacji przemysłu
Unia Europejska w wielu przyjętych dokumentach programowych, wskazuje na wodór jako bezemisyjne źródło czy nośnik energii. Zarówno w Europejskim Zielonym Ładzie, jak i w Pakiecie Fit for 55 czy w najnowszym programie RePower UE podkreśla się szerokie spectrum zastosowania wodoru, co ma sprzyjać przyjętym celom związanym z dekarbonizacją gospodarek UE. W Polsce, na poziomie dokumentów o charakterze strategicznym również podkreśla się konieczność szerszego zastosowania wodoru, tym bardziej, że Polska jest jednym z czołowych wytwórców wodoru w Europie i na...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta