Likwidacja spółki z o.o. – procedury, obowiązki prawne i podatkowe
Likwidacja spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest sformalizowanym procesem, mającym na celu z jednej strony zakończenie bieżących interesów spółki, ściągnięcie wierzytelności i upłynnienie majątku spółki, a z drugiej – zaspokojenie wierzycieli albo zabezpieczenie ich roszczeń z majątku likwidowanej spółki.
Do tego, by postępowanie likwidacyjne zostało zainicjowane, konieczne jest zaistnienie jednej z przesłanek wymienionych w przepisach Kodeksu spółek handlowych dot. rozwiązania spółki (art. 270). Rozwiązanie spółki powodują m.in. przyczyny przewidziane w umowie spółki, czy uchwała wspólników o przeniesieniu spółki za granicę. W praktyce najczęstszym powodem likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest decyzja o rozwiązaniu spółki, podejmowana przez wspólników w formie uchwały, stwierdzonej protokołem sporządzonym przez notariusza.
Jakie działania muszą podjąć wspólnicy i organy spółki, aby przeprowadzić procedurę likwidacji spółki z o.o. w sposób zgodny z prawem?
KROK 1
Zamknięcie ksiąg rachunkowych spółki na dzień poprzedzający dzień otwarcia likwidacji
Przepisy ustawy o rachunkowości (art. 12 ust. 2 pkt 6) nakazują zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający otwarcie likwidacji. Wiąże się to z koniecznością sporządzenia sprawozdania finansowego za okres od początku roku obrotowego do dnia poprzedzającego dzień otwarcia likwidacji, w terminie 3 miesięcy od dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. Co więcej, w tym samym terminie konieczne jest również sporządzenie i złożenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu i należnego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta