Jak przygotować umowę franczyzową i co powinna zawierać?
Umowa franczyzy pełni kluczową rolę w relacjach między franczyzobiorcą a franczyzodawcą i stanowi fundament działalności przyszłego przedsiębiorstwa.
Umowa franczyzy charakteryzuje się tym, że jedna strona (franczyzodawca) udziela drugiej stronie (franczyzobiorcy) zezwolenia na korzystanie z jego firmy (nazwy), znaków towarowych, know-how, koncepcji biznesowej i innych elementów, w zamian za zapłatę wynagrodzenia oraz zobowiązanie do prowadzenia działalności zgodnie z wytycznymi franczyzodawcy. Jest to model biznesowy, który może być bardzo korzystny dla obu stron, ale może także rodzić pewne ryzyka.
Pierwszym elementem umowy jest precyzyjne określenie stron a także zdefiniowanie kluczowych pojęć używanych w umowie. Należy dokładnie opisać terminy takie jak „franczyza”, „franczyzodawca”, „franczyzobiorca”, „know-how”, „znak towarowy” i inne, aby uniknąć ewentualnych nieporozumień w przyszłości.
1. Przedmiot umowy
W umowie franczyzowej należy precyzyjnie określić, co ma stanowić przedmiot współpracy oraz prawa i obowiązki stron. Obejmuje to opis produktów lub usług, które będzie oferować franczyzobiorca ze szczególnym uwzględnieniem zasad implementacji koncepcji biznesowej franczyzodawcy, a także prawa do znaków towarowych, logo, know-how, zakaz konkurencji czy ochronę informacji poufnych.
2. Warunki finansowe
Umowa powinna określać wszelkie opłaty, jakie franczyzobiorca będzie zobowiązany płacić franczyzodawcy, takie jak opłata licencyjna, opłaty reklamowe, opłaty za dostawę...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta