Wielkanoc bez cenowych szaleństw
W ostatnich miesiącach żywność drożeje maksymalnie o 4–6 proc. Zdaniem ekspertów z UCE Research oraz Uniwersytetów WSB Merito w marcu ceny powinny wzrosnąć maksymalnie o 3 proc.
Z perspektywy konsumentów to wielka zmiana, bo rok temu w apogeum inflacyjnych zwyżek cen za koszyk wielkanocnych produktów trzeba było płacić w ujęciu rocznym więcej aż ok. 20 proc. Z bieżącego monitoringu cen najczęściej kupowanych produktów spożywczych i chemicznych za pierwsze dwa tygodnie marca wstępnie widać, że w całym miesiącu ceny powinny wzrosnąć co najwyżej o ok. 3 proc. Analitycy podkreślają co prawda, że do świąt pozostało trochę czasu i sytuacja jeszcze może się zmienić, ale raczej nic tutaj drastycznego się nie powinno wydarzyć.
Autorzy raportu wskazują, że pomoże też wojna cenowa dyskontów, do których przecież większość Polaków chodzi po większe zakupy, w tym również te świąteczne. I to zbilansuje trochę całość zwyżek cen.
Wymagająca sytuacja
– Poprawa nastrojów konsumentów to zawsze mocny argument do zatrzymania spadków inflacji, szczególnie gdy działanie takie jest usprawiedliwione innymi czynnikami, jak np. wzrost kosztów produkcji itp. – mówi dr...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta