Lajkonik może służyć do promocji, ale warto też znać oryginał
Symbole kojarzone z tradycją i wpisane na listę dziedzictwa mogą być wykorzystywane w działalności komercyjnej. Warto jednak pamiętać też o ich kontekście.
Muzeum Miasta Krakowa i członkowie Orszaku Lajkonika we wspólnym apelu zwracają się o niewykorzystywanie jego wizerunku do przedsięwzięć komercyjnych i tych „odzierających tę postać z jej naturalnego kontekstu”. Przypominają, że tradycja jego pochodu widnieje na krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego.
– Celem wpisu była przede wszystkim ochrona naszej tradycji, również przed wykorzystywaniem postaci Lajkonika poza akceptowalnym przez społeczność kontekstem, często do działalności komercyjnej czy eventowej – podkreślają autorzy apelu.
– To prawda, że naszej tradycji nie chronią prawa autorskie w takim rozumieniu, jak zapisano w stosownych ustawach – dodają, zwracając się przede wszystkim do wszystkich prowadzących...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta