Celebryci reklamują alkohol. Czy mogą to robić bezkarnie?
Do sądów trafiły akty oskarżenia, dotyczące reklamy alkoholu w social mediach. Działania, które jeszcze w 2021 roku były uznawane za nienoszące znamion przestępstwa, prokuratorzy zaczęli uznawać za niezgodne z prawem.
W związku z licznymi informacjami o podjęciu postępowań karnych przeciwko reklamującym alkohol celebrytom, zagadnienie reklamy napojów alkoholowych w internecie zyskało w ostatnim czasie duży rozgłos. Niewiele osób ma jednak świadomość jak skomplikowana i niejednoznaczna jest ta tematyka pod kątem prawnym. Same przepisy w aktualnym kształcie nie dają zbyt wielu wytycznych – stąd wątpliwości i niepewność, co do oceny reklam pojawiających się na stronach internetowych czy w mediach społecznościowych.
Co wynika z ustawy?
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi („Ustawa”) pochodzi z 1982 roku. Od czasu jej uchwalenia przechodziła ona drobne zmiany, jednak większość zasad dotyczących reklamy alkoholi pozostała niezmieniona. Ustawa przewiduje na przykład zasady dotyczące prowadzenia takiej reklamy na kasetach wideo, nie zawiera jednak żadnych konkretnych wytycznych dotyczących reklamy napojów alkoholowych w internecie.
Z Ustawy wyprowadzić można generalne reguły dotyczące reklamy napojów alkoholowych. Przede wszystkim wynika z niej, że dozwolona jest wyłącznie reklama piwa, natomiast reklamowanie innych napojów alkoholowych (tj. zawierających alkohol w stężeniu większym niż 0,5z%) jest zabronione. Reklama piwa musi spełniać określone warunki – m.in. nie może być kierowana do dzieci, nie może łączyć spożywania piwa z kierowaniem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta