Ochrona sygnalistów: tylko trzy miesiące na wdrożenie firmowych zasad
Przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 50 osób mają czas do 24 września 2024 r. na wprowadzenie reguł zgłaszania naruszeń prawa oraz ich rozpatrywania wewnątrz organizacji.
adwokat, radca prawny Rubicon Legal
24 czerwca br. opublikowana została ustawa z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (DzU poz. 928), która w ostatnich miesiącach była przedmiotem ożywionej dyskusji wśród prawników. Nowe przepisy wejdą w życie 25 września 2024 r., z wyjątkiem tych dotyczących zgłoszeń zewnętrznych, które zaczną obowiązywać po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy. Oznacza to, że grupa przedsiębiorców, których obejmują nowe regulacje, ma niecałe trzy miesiące na dostosowanie się do tych postanowień.
Jakie rozwiązania prawne i faktyczne stały się ostatecznie częścią ustawy? Na co zwrócić szczególną uwagę podczas dostosowywania organizacji do jej wymogów?
Dokonywanie zgłoszeń
Zgłaszającym, czyli tzw. sygnalistą w rozumieniu ustawy, może zostać właściwie każda osoba zatrudniona w przedsiębiorstwie (niezależnie od rodzaju umowy będącej podstawą zatrudnienia), o ile zgłasza lub ujawnia publicznie informację o naruszeniu uzyskaną „w kontekście związanym z pracą”. Co istotne, status sygnalisty może otrzymać także, w zasadzie bez żadnych ograniczeń, niedoszły lub były pracownik.
Równie szeroko został określony katalog spraw, których może dotyczyć zgłoszenie. Ustawa zakłada dokonywanie zgłoszeń w zasadzie w każdej dziedzinie – od korupcji, zamówień publicznych,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta