Stan klęski żywiołowej w orzecznictwie sądów administracyjnych
Kiedy mamy do czynienia ze stanem klęski żywiołowej i jakie są jego potencjalne skutki prawne? Te pytania w ostatnim czasie znowu nabrały aktualności. Orzecznictwo jest w tych kwestiach bardzo bogate.
Kiedy mamy do czynienia ze stanem klęski żywiołowej i jakie są jego potencjalne skutki prawne?
Ustrojodawca w art. 232 Konstytucji RP, regulując stan klęski żywiołowej, przyjął, że w celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia Rada Ministrów może wprowadzić na czas oznaczony, nie dłuższy niż 30 dni, stan klęski żywiołowej na części albo na całym terytorium państwa; przedłużenie tego stanu może nastąpić za zgodą Sejmu. W przepisie tym prawodawca konstytucyjny zaprezentował elementy definicji klęski żywiołowej i w konsekwencji takiego stanu, odwołując się do katastrof naturalnych lub awarii technicznych oraz zapobieżenia skutkom tych zjawisk.
Naczelny Sąd Administracyjny, definiując klęskę żywiołową, zwrócił też uwagę na definicję wprowadzoną w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (tj. DzU z 2017 r., poz. 1897, dalej jako u.s.k.ż.). Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o klęsce żywiołowej – rozumie się przez to katastrofę naturalną lub awarię techniczną, których skutki zagrażają życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, a pomoc i ochrona mogą być skutecznie podjęte tylko przy zastosowaniu nadzwyczajnych środków, we współdziałaniu różnych organów i instytucji oraz...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta