Bezprzetargowy tryb zbywania nieruchomości gminnych to wyjątek
Podstawy zbycia nieruchomości poza przetargiem muszą wynikać wprost z przepisów prawa. Naruszenie tych reguł będzie skutkować nieważnością umowy jej sprzedaży.
Nieruchomości gminne zasadniczo zbywane są w drodze przetargu. Tak stanowi art. 37 ust. 1 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2024 r., poz. 1145) – dalej: u.g.n. Podstawy zbycia nieruchomości poza przetargiem muszą wynikać wprost z ustawy. Naruszenie tych reguł będzie skutkować nieważnością umowy sprzedaży nieruchomości.
Gdy ustawa tak stanowi
Pierwszą grupę przypadków, w których dopuszczalne jest zbycie nieruchomości w drodze bez przeprowadzenia przetargu stanowią te opisane wprost w u.g.n. – w art. 37 ust. 2 tej ustawy. Zostały one opisane w 23 punktach tego przepisu, przy czym 11 przypadków to zbycie w związku z realizacją określonego rodzaju inwestycji bądź na rzecz Krajowego Zasobu Nieruchomości (art. 37 ust. 2 pkt 13)-23) u.g.n.).
Przepis art. 37 ust. 2 i 3 u.g.n. w sposób enumeratywny wymienia przypadki przeniesienia prawa własności nieruchomości, w których własność ta może być zbyta w formie bezprzetargowej. Bezprzetargowe zbywanie nieruchomości ma charakter wyjątkowy, a przepisy (bezwzględnie obowiązujące) dopuszczające taką możliwość – podlegają ścisłej wykładni. Rozszerzanie czy zawężanie ich poprzez tworzenie aktem podustawowym dodatkowego uszczegółowionego katalogu przypadków bezprzetargowego trybu zawierania umowy sprzedaży nieruchomości jest niedopuszczalne i stanowi istotne naruszenie prawa (por....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta