Czy firma może zaoszczędzić na służbie BHP?
Pracodawca może powierzyć obowiązki służby BHP zatrudnionemu pracownikowi jako dodatkowe zadania. Nie zawsze musi mu też za pełnienie tej funkcji płacić. Kiedy jest to możliwe?
∑ Chcę powierzyć wykonywanie zadań służby BHP pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy bez dodatkowego wynagrodzenia. Osoba ta ma odpowiednie kwalifikacje, a ja z powodu trudności finansowych nie jestem w stanie opłacać zewnętrznej służby BHP. Czy nie popełnię wykroczenia, jeśli zrealizuję mój pomysł oszczędności? – pyta czytelnik.
Jest to możliwe, jeśli pracownik ten posiada wymagane kwalifikacje, a powierzone zadania będzie wykonywać w ramach swojego wymiaru czasu pracy.
Zakładowa służba BHP
Pracodawca, który zatrudnia więcej niż stu pracowników, ma obowiązek utworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Przy zatrudnianiu do stu pracowników wykonywanie zadań tej służby firma może powierzyć pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy. Jeżeli zaś taki pracodawca posiada ukończone szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby BHP, może sam je wykonywać pod warunkiem, że:
∑ zatrudnia do dziesięciu pracowników albo
∑ zatrudnia do pięćdziesięciu pracowników i jest zakwalifikowany do grupy działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Pracownik służby BHP oraz zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby BHP, a także specjalista spoza...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta