Główni aktorzy działający lokalnie
Piękno lokalnego biznesu, ubranego często w szaty firmy rodzinnej, wynika wprost z zasad zrównoważonego rozwoju.
Wybitny polski ekonomista, prof. dr hab. Marian Gorynia, w eseju „Kim są główni aktorzy globalizacji” („Rzeczpospolita” 02.09.2024 r.) postuluje, aby przedsiębiorstwa międzynarodowe z szacunkiem odnosiły się do zasobów Ziemi. Przyjęcie tej ścieżki rozwoju czyni je „pięknymi”, bo są przykładem gospodarki umiaru i racjonalności globalnej w gospodarowaniu zasobami. Wpisując się w tę strategię, są budowniczymi szczególnego przypadku dobra wspólnego, którym jest możliwość zapewnienia ciągłości naszej cywilizacji. Już w 1987 r. zapisano w raporcie „Nasza wspólna przyszłość” Światowej Komisji ds. Środowiska i Rozwoju: „Zrównoważony rozwój to taki rozwój, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie”.
Piękna i Bestia
„Piękna” lub „bestia” to dwa słowa symbole wykorzystane przez prof. Gorynię dla oceny działalności przedsiębiorstw międzynarodowych. Ich uniwersalny zasób znaczeniowy odnieść można także do przedsiębiorstw lokalnych, marek, które przedsiębiorcy wykreowali na rynku, wielkości gminy czy powiatu.
Cechą charakterystyczną firm działających w małych ojczyznach jest to, że są one blisko swoich klientów. Przedsiębiorcy lokalni to zazwyczaj nasi sąsiedzi, osoby, które spotykamy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta