Trudna droga od projektu do rynku
Polscy studenci mają nowatorskie pomysły, ale brak wsparcia oraz współpracy między uczelniami a biznesem powoduje, że wiele ciekawych projektów nie trafia na rynek. Jak umożliwić młodym wynalazcom realizację ich odkryć w kraju?
Nasz kraj słynie z wybitnych umysłów i pionierskich wynalazków, ale rzeczywistość coraz częściej pokazuje, że talent i wiedza to nie wszystko. Potrzebujemy umiejętności komercjalizowania odkryć. A w tej dziedzinie polska nauka i innowacyjność napotykają na spore wyzwania. Chwalimy się, że polscy młodzi wynalazcy mają potencjał, by zmieniać świat, tylko że coraz częściej – zamiast realizować swoje innowacyjne pomysły w kraju – wolą szukać sobie miejsca za granicą.
Eksperci z dziedziny edukacji z ubolewaniem przyznają, że szkolnictwo wyższe stawia w dużej mierze na teorię – studenci zdobywają wiedzę teoretyczną na wysokim poziomie, ale często brakuje im umiejętności praktycznych, a to one właśnie wydają się niezbędne do pracy nad rzeczywistymi projektami. Student informatyki na jednej z czołowych polskich politechnik ma dostęp do najnowszych technologii, uczy się zaawansowanych algorytmów. Ale po ukończeniu studiów nie ma już okazji, by przekształcić tę wiedzę w coś praktycznego, w coś, co mogłoby mieć zastosowanie w przemyśle. Wykładowcy akademiccy wytykają, że brakuje współpracy pomiędzy uczelniami a sektorem prywatnym – tego rodzaju współpracy, która pozwoliłaby na przenoszenie pomysłów z laboratoriów prosto do biznesu.
Krokiem naprzód są inicjatywy, takie jak Sieć Badawcza Łukasiewicz – to przykład nowoczesnego podejścia do edukacji, bo daje studentom...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta