Zrozumienie ESG jest podstawą udanej transformacji
Większość firm nie mierzy swojego wpływu na środowisko i społeczeństwo. Brak świadomości w zakresie ESG będzie obniżał ich konkurencyjność. Gdzie mogą szukać pomocy i wskazówek?Ważną rolę w transformacji polskich przedsiębiorstw zgodnej z zasadami ESG odgrywa branża finansowa poprzez zapewnienie dostępności produktów i rozwiązań finansowych na ten cel.
Zaledwie 25 proc. przedsiębiorstw mierzy wpływ swojego biznesu na otoczenie. Co dziesiąta firma nie potrafi stwierdzić, czy ma wdrożone odpowiednie mierniki, a pozostałe 65 proc. ich nie ma. Zaledwie 17 proc. z tej ostatniej grupy zamierza w ciągu najbliższych 12 miesięcy zacząć mierzyć swój wpływ na środowisko i społeczeństwo. To niepokojące dane, bo ESG systematycznie zyskuje na znaczeniu. Niestety, gros przedsiębiorstw nie ma odpowiedniej wiedzy na ten temat.
ESG w strategicznym ujęciu
Z badania Banku BNP Paribas wynika, że jedna trzecia firm ma już za sobą pierwsze inwestycje w zrównoważony rozwój, a kolejne 10 proc. dołączy do tego grona w następnych trzech latach. Przedsiębiorcy będą inwestować przede wszystkim w zmianę źródeł energii, modernizację sposobu produkcji oraz w inne działania, dzięki którym spadnie ich zużycie surowców oraz wody. Ważnym działaniem będzie też termoizolacja budynków oraz wymiana floty pojazdów na hybrydy i elektryki.
Zielone inwestycje są bardzo istotnym krokiem, ale stanowią tylko jeden z elementów. Na ESG trzeba patrzeć szeroko, przez pryzmat transformacji całego biznesu. Fundamenty do takiego podejścia powinny znaleźć się w strategii przedsiębiorstwa. Już na tym etapie warto skorzystać z wiedzy ekspertów. Dotyczy to zarówno firm, które modyfikują swoje strategiczne podejście w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta