Boty wspierają dziennikarzy, ale AI jest też zagrożeniem
Część zadań przejmą algorytmy, ale rola człowieka w tworzeniu pogłębionych treści wciąż będzie kluczowa.
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje branże na całym świecie i nie omija dziennikarstwa. Nowe narzędzia zwiększają skuteczność i wydajność pracy dziennikarzy, pomagając im w kreowaniu wiadomości, ale też automatyzują wiele zadań, takich jak pisanie newsów, raportowanie wyborów, podsumowań finansowych czy wydarzeń sportowych. Niemal 70 proc. pracowników redakcji biorących udział w badaniu przeprowadzonym w 2024 roku przez Associated Press wykorzystuje już generatywną sztuczną inteligencję. Dzięki temu dziennikarze mają dziś więcej czasu na kreowanie unikalnych treści i odnajdywanie trendów w danych, błyskawiczne analizowanych przez AI. Oto kilka przykładów.
∑ „Le Monde” wykorzystuje sztuczną inteligencję do tłumaczenia 30 artykułów dziennie. Jednak utrzymanie odpowiedniej jakości publikacji wymaga procesu recenzji, w który zaangażowani są tłumacze i dziennikarze.
∑ „The Economist” używa aplikacji Espresso do tłumaczenia treści na język francuski, niemiecki, mandaryński i hiszpański. Aktualizacje dokonywane są 20 razy dziennie. Ludzie nie byliby w stanie wykonać takiej pracy.
∑ „Stuttgarter Zeitung” i „Stuttgarter Nachrichten” wykorzystują AI do analizy raportów policyjnych i tworzenia mapy miasta z lokalizacją włamań, pożarów i wypadków. Dziennikarze wykorzystują Crimemap...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta