Zabawki znad Wisły hitem na świecie
Polska zajmuje czwarte miejsce w Europie pod względem wartości produkcji zabawek. Trafiają głównie na inne rynki unijne, ale w ostatnim roku zdecydowanie najmocniej wzrósł ich eksport do Chin.
Z danych International Trade Center wynika, że w 2024 roku wartość polskiego eksportu zabawek wyniosła 2,6 mld euro. Oznacza to co prawda 12-proc. spadek r./r., ale to część szerszego trendu. Jak zauważa firma Akcenta, globalny eksport zabawek w 2024 roku spadł o 5 proc., a sześć z dziesięciu największych rynków zanotowało wyniki gorsze niż w 2023 roku.
Dojrzała branża
Głównym odbiorcą polskich zabawek są Niemcy, Czechy, Francja oraz inne rynki unijne. O 13 proc. r./r., do 78 mln euro, wzrósł eksport do USA, a rekordowo, bo aż o 392 proc. – w przypadku sprzedaży do Chin. Ten rynek nadal odbiera jednak stosunkowo niewielką części polskiej produkcji, bo za 23 mln euro.
– Mimo umiarkowanego spadku eksportu w 2024 roku polska branża zabawkarska zachowała stabilność i silną pozycję na rynkach zagranicznych. Obniżenie wartości eksportu o 12 proc. to efekt globalnego spowolnienia, które dotknęło większość największych eksporterów na świecie. Polski sektor zabawek to dziś dojrzała branża o stosunkowo stabilnym popycie i szerokim gronie odbiorców – mówi Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty. – Duże znaczenie mają też...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
