Informacje o niedoszłym kliencie banku znikną z bazy
BIK musi usuwać dane osób, które choć starały się np. o kredyt czy kartę, to finalnie ich nie wzięły.
W czwartek Naczelny Sąd Administracyjny wydał precedensowy wyrok dotyczący ochrony danych osobowych klientów banków. Wynika z niego jasno, że Biuro Informacji Kredytowej (BIK) musi usuwać dane klientów, których umowy z bankiem nie doszły do skutku. Nie może ich więc dalej wykorzystywać, np. do oceny zdolności kredytowej czy tzw. modeli scoringowych.
Nie było kontraktu...
Spór trafił na wokandę z inicjatywy niedoszłego klienta banku. Mężczyzna w styczniu 2020 r. zaalarmował prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO), że instytucja finansowa i BIK przetwarzają jego dane osobowe bezprawnie.
Wyjaśnił, że w marcu 2019 r. bank wysłał zapytanie kredytowe do BIK, w wyniku czego w bazie BIK przetwarzane są jego dane osobowe dotyczące tego zapytania. Mężczyzna zaznaczył jednak, że do zawarcia umowy ostatecznie nie doszło i wniósł o zobligowanie instytucji do usunięcie jego danych przetwarzanych bez podstawy prawnej.
Prezes UODO nie zbagatelizował sprawy. Ustalił, że faktycznie mężczyzna za...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)