Udział konsorcjów w postępowaniach o zamówienia publiczne a zasada uczciwej konkurencji
Analiza | Swobodna forma współpracy przy zamówieniach publicznych.
Prawo zamówień publicznych w artykule 58 stwarza wykonawcom możliwość wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia. Forma, w jakiej wykonawcy zdecydują się na wspólny udział w postępowaniu, należy do nich, a zamawiający nie może narzucić w tym zakresie swoich wymagań. W praktyce formą, z której wykonawcy korzystają najczęściej, jest konsorcjum.
Popularność konsorcjów w zamówieniach publicznych zapewne wynika z plastyczności tej formy współpracy. Konsorcjum jest umową, która nie jest uregulowana w przepisach prawa, a tworzona jest na podstawie zasady swobody umów. Z tego względu wykonawcy mogą ułożyć swoje stosunki w sposób dostosowany do potrzeb i okoliczności związanych z danym projektem. Jako stosunek zobowiązaniowy konsorcjum nie tworzy odrębnego bytu prawnego, który posiada zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych.
Konkretny projekt
W praktyce umowy konsorcjum mogą mieć formę od bardzo prostych po zaskakująco szczegółowe, przewidujące wewnętrzne struktury oraz zasady funkcjonowania konsorcjum. Tego typu umowa zawierana jest na potrzeby konkretnego projektu i nie wiąże konsorcjantów na stałe – konsorcjum ma charakter tymczasowy.
Konsorcjum wykazuje wiele cech wspólnych ze...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)