Przesłanki wykluczenia i mechanizm samooczyszczenia w zamówieniach publicznych w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa
Analiza | Zamówienia w sektorze obronności wymagają szczególnej ostrożności.
Z oczywistych względów w ostatnich latach wydatki na zakupy w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa systematycznie rosną. Znaczna część środków wydatkowana jest poza przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych (PZP), jednak można zakładać, że co najmniej niektóre z projektów, w tym np. dotyczących robót budowlanych, mogą – a może nawet powinny – być realizowane w reżimie tej ustawy.
Warto przypomnieć, że ustawa przewiduje odrębny dział poświęcony zamówieniom w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa (dział VI PZP), który stanowi implementację do krajowego porządku prawnego dyrektywy 2009/81/WE – obowiązującej na poziomie unijnym nieprzerwanie od 2009 roku. Jednym z kluczowych elementów każdego zamówienia, w tym realizowanego w tak specyficznym sektorze, są podstawy wykluczenia wykonawców. W odniesieniu do zamówień o charakterze cywilnym można śmiało postawić tezę, iż zagadnienie to stało się jedną z najczęściej poruszanych kwestii w postępowaniach rozpatrywanych przez Krajową Izbę Odwoławczą oraz Sąd Okręgowy ds. Zamówień Publicznych.
Stąd konieczne jest bardzo uważne i przemyślane podejście do tego zagadnienia. Ma to tym bardziej istotne znaczenie, że przepisy PZP w zakresie zamówień w dziedzinie obronności i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)