Jak wyExponować Polskę
Czy promować, a jeśli tak, to w jakim celu i jak to robić? Te trzy pytania są kluczowe w myśleniu o kształtowaniu wizerunku kraju. Odbywająca się obecnie w Japonii Wystawa Światowa dostarcza kilku ważnych lekcji.
Oczywisty cel promocji kraju, nasuwający się jako pierwszy, to turystyka. Choć jest ona ważną częścią gospodarki, nie powinna być jedynym ani nawet głównym celem autoreklamy. Masowa i niezbalansowana w czasie turystyka coraz częściej staje się przyczyną kontrowersji i uciążliwości dla mieszkańców miast, które osiągnęły największy sukces w przyciąganiu obcokrajowców. Przykładem niech będą coroczne już protesty w Barcelonie.
Jaki inny cel może stawiać sobie zatem promocja Polski? Myślę, że są dwa wyzwania, wokół których warto budować jej wizerunek.
Najlepsze miejsce do życia
Pierwszym elementem jest wzmacnianie rozwoju kraju poprzez przyciąganie talentu i kapitału. Konkurencja w tych obszarach jest wielopoziomowa – jako Europa konkurujemy z innymi częściami świata, głównie Ameryką Północną i Azją, w ramach UE ścigamy się o talent i inwestycje z pozostałymi 26 krajami. Stabilność polityczna, regulacyjna i gospodarcza są oczywiście istotne. Jednakże mając do wyboru dwa równie atrakcyjne ekonomicznie miejsca, inwestorzy muszą odpowiedzieć sobie na pytanie: gdzie długofalowo będą w stanie w sposób ciągły przyciągać największe talenty?
Na pewnym poziomie równie ważną staje się więc atrakcyjność miejsca zamieszkania – jakość życia, czystość środowiska,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
