orzecznictwo
Konstytucyjna zasada współdziałania władz
Ustrojodawca, wskazując na priorytety, którymi ma się rządzić Konstytucja RP, a zatem i każda regulacja podkonstytucyjna, wymienił m.in. powinności wobec dobra wspólnego, jakim jest Polska, zapewnienie działaniu instytucji publicznych rzetelności i sprawności, a także zasadę współdziałania władz. Wyznaczniki te w stosunkach wewnętrznych i zewnętrznych powinny być wdrażane efektywnie, zaś w razie wątpliwości co do wzajemnych kompetencji władz dla dobra państwa musi dochodzić do ich współdziałania, nawet jeśli jakiś przepis nie jest, a nawet nie byłby w tym zakresie czytelny.
Jak podniósł Trybunał Konstytucyjny, mimo wysiłków twórców konstytucji nie udało się dokonać tak jednoznacznego rozdziału kompetencji między obydwa segmenty władzy wykonawczej, aby wykluczyć możliwość sporu. Spory występują mimo wyeliminowania z porządku konstytucyjnego regulacji obowiązujących w latach 1989–1997, które były najpoważniejszym źródłem napięć i konfliktów.
Konstytucja RP określa zasady i podstawy prawne zadań, funkcji, kompetencji, reguł współpracy i ściśle uzależnionego współdziałania organów państwa. Trzeba także uwzględniać reguły nieunormowane w niej expressis verbis, które są istotą rządzenia państwem. Niepisane zasady i reguły mogą mieć charakter zwyczajów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)