Firmy chcą dowodów skuteczności AI
Kończy się etap eksperymentowania z narzędziami sztucznej inteligencji. Teraz biznes wchodzi w fazę świadomego wdrażania – twierdzą eksperci. Rośnie presja, by dowieść, że AI przynosi wymierne efekty.
Z globalnego badania firmy McKinsey wynika, że ponad 70 proc. firm korzysta z generatywnej sztucznej inteligencji. Problem w tym, że jedynie niecałe 20 proc. z nich mierzy efektywność tych działań przy użyciu jasno określonych wskaźników. Eksperci firmy Progress Software twierdzą, że kluczowe znaczenie ma właśnie sposób oceniania rezultatów pracy narzędzi bazujących na AI oraz wykorzystanie tych informacji do analizy stopnia realizacji przyjętych celów biznesowych. W przeciwnym razie statystyki dotyczące zastosowania sztucznej inteligencji niczego nie wnoszą – opisują jedynie aktywność przedsiębiorstw w zakresie wdrożeń, a nie faktyczny wpływ AI na działalność firmy.
Rośnie presja na efekty
Na razie AI nie opanowała jeszcze polskich firm, choć podmiotów, które wdrażają tę technologię, szybko przybywa. Według badania EY około 56 proc. przedsiębiorców w naszym kraju w sztuczną inteligencję zainwestowało do 100 tys. dol. Z drugiej strony wciąż 18 proc. twierdzi, że w ogóle nie stawia na AI.
Dystans, z jakim podchodzi biznes do tego rozwiązania, wynikał z kilku przyczyn. EY, powołując się na polskich respondentów, wskazuje na ryzyko gospodarcze i niepewność (46 proc.). Tempo inwestycji w AI spowalniały także wysokie stopy procentowe i niekorzystne warunki kredytowe (36 proc.). Ankietowani wymieniali również problemy z dostępem do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
