Jak są opodatkowane nagrody w konkursach, grach i sprzedaży premiowej
Sprzedaż premiowa i konkursy to dla przedsiębiorców sposoby prowadzenia polityki marketingowej (reklamowej). Nagrody mogą być zwolnione z PIT albo objęte tym podatkiem. W drugim przypadku trzeba pamiętać o obowiązkach płatnika PIT.
Ustawa o PIT ustanawia zwolnienie podatkowe oraz ryczałtową formę opodatkowania nagród nieobjętych zwolnieniem, otrzymanych w związku z udziałem w sprzedaży premiowej lub konkursie.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 tej ustawy wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł. Zwolnienie to nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Artykuł 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT stanowi, że „od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego”. Podatek wynosi 10 proc. wygranej lub nagrody.
Czym jest sprzedaż premiowa
Organy podatkowe podkreślają, że pojęcie „sprzedaż premiowa” składa się z dwóch elementów: sprzedaży...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)