Rozszerzona odpowiedzialność konsumenta
Jutro wiele firm w Polsce obudzi się w nowej rzeczywistości: oficjalnie ruszy system kaucyjny. Ale, mimo wszystkich sporów, ten system to najłatwiejszy odcinek frontu w walce o efektywne odzyskiwanie odpadów, nazwanej rozszerzoną odpowiedzialnością producenta.
Konsument jednak nie zauważy formalnego uruchomienia systemu kaucyjnego jeszcze przez kilka kolejnych tygodni, kiedy to sklepy będą wyprzedawać ostatnie produkty w opakowaniach jeszcze nim nieobjętych. Dopiero po tym, najpewniej gdzieś w listopadzie czy może nawet w grudniu, na półkach pojawią się butelki ze specjalnym oznaczeniem. Zapewne większość z nas zorientuje się, że już się pojawiły: będą objęte kaucją rzędu 50 gr za butelki plastikowe i 1 zł za szklane.
Nie przypadkiem to kaucja jest leitmotywem nowego systemu. Zwrotna opłata za opakowanie ma być motywacją do tego, byśmy dbali o dalszy los zakupionego opakowania: odnieśli je do sklepu czy butelkomatu, by odzyskać wpłacone pieniądze – przy większych lub regularnych zakupach w ciągu miesiąca może się z tego uzbierać całkiem niebagatelna kwota, zwłaszcza w okresie letnim, kiedy kupujemy więcej napojów. Może dzięki temu tereny zielone w naszej okolicy i pobocza dróg staną się w przyszłości choć trochę czystsze.
Ale zbiórka plastikowych i szklanych butelek to najłatwiejszy odcinek długiego marszu do efektywnego zagospodarowania wszechobecnych dziś opakowań. Niemal każdy produkt, z jakim wychodzimy dziś ze sklepu, jest zapakowany w karton, zafoliowany lub obłożony jakimś materiałem służącym zabezpieczeniu, umożliwieniu przechowywania czy choćby tylko przyciągnięciu uwagi klienta. Chleb ze sklepu jest zafoliowany, owoce – na tacce, ryby i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
