Polskie firmy rodzinne mają naturalną przewagę
O globalnych trendach, sile wartości rodzinnych i biznesowej strategii – rozmawiamy z Adamem Mokryszem, prezesem Grupy Mokate.
Polska dołączyła do grona 20 największych gospodarek świata. W tle pojawia się pytanie o kondycję polskich firm, szczególnie tych rodzinnych. Jakie wyzwania stoją przed polskim biznesem?
Polska gospodarka znalazła się w przełomowym momencie. Historyczny awans do grona 20 największych gospodarek potwierdza wieloletnią pracę przedsiębiorców, w tym firm rodzinnych, jednak równocześnie wyraźnie podkreśla, że konkurencja wokół nas przyspiesza. Widzimy skracające się cykle produktowe, bardzo dynamiczne zmiany technologiczne, geopolityczne oraz rosnące koszty prowadzenia działalności. Silny złoty, choć świadczy o stabilności makroekonomicznej, odbiera część przewagi eksportowej. Firmy rodzinne muszą dostosowywać się szybciej niż dotąd, działać z większą elastycznością, szukać nowych przewag i podejmować decyzje z wyprzedzeniem, a nie po fakcie.
Jaka jest recepta, by podtrzymać dalszy wzrost?
W mojej ocenie kluczowe jest konsekwentne wzmacnianie czterech obszarów: jakości, innowacyjności, kompetencji i szybkości działania. Dzisiaj przewagę buduje się nie wielkością, ale zdolnością szybkiego reagowania i tworzenia wartości ponadstandardowej. Nie można też pomijać znaczenia dywersyfikacji geograficznej, produktowej i technologicznej. Rynki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)
