Skazanie urzędnika samorządowego
Pracodawca samorządowy musi rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem zatrudnionym na stanowisku urzędniczym w razie prawomocnego skazania go za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
Pracownicy samorządowi są zatrudniani w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego i bezstronnego wykonywania zadań publicznych przez samorząd terytorialny. Powinni więc oni cechować się określonymi predyspozycjami zarówno merytorycznymi, jak i osobistymi. Wśród wymogów zatrudnienia urzędnika samorządowego wymienia się m.in. brak skazania prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe (art. 6 ust. 3 pkt 2 ustawy o pracownikach samorządowych, dalej: u.p.s.). Stan ten powinien być weryfikowany nie tylko na etapie zawierania umowy o pracę, ale musi istnieć także w okresie trwania zatrudnienia.
1. Czy każdy wyrok sądu karnego wpływa na sytuację urzędnika samorządowego?
Z treści art. 6 i art. 6a u.p.s. nie wynika, że urzędnik samorządowy musi być osobą niekaraną. Pojęcie to jest bowiem szersze niż skazanie prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. Inne „skazanie” może być ocenione przez pryzmat nieposzlakowanej opinii, również wymaganej od pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym. Ewentualne konsekwencje negatywnej oceny w tym zakresie są jednak odmienne od tych, które zostały określone w art. 6a u.p.s.
2. Skazanie w rozumieniu art. 6a u.p.s.
Konsekwencje wynikające z art. 6a u.p.s. ustawodawca łączy wyłącznie z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)