Triumf człowieczeństwa
CYWILIZACJA
Życie nie jest najwyższą wartością
Triumf człowieczeństwa
W dyskusji toczącej się między zwolennikami kary śmierci -- rygorystami, a jej przeciwnikami -- abolicjonistami rzuca się w oczy asymetria przytaczanych argumentów. Rygoryści odwołują się do rozsądku i racjonalistycznie uzasadnianej moralności, a przede wszystkim do poczucia sprawiedliwości. Abolicjoniści wskazują na uzasadnienia emocjonalne oraz wiarę w dobrą naturę człowieka i tym samym w nieograniczone możliwości resocjalizacyjne każdego. Karę główną ujmują jako niegodny cywilizowanego świata akt zemsty, który -- jak twierdzą contra factum -- nie ma ponadto żadnych konsekwencji prewencyjnych.
W mniemaniu abolicjonistów fundamentalny dogmat stanowi filozoficzna teza, że życie człowieka jest wartością najwyższą. Dogmat ten jest jednocześnie głównym argumentem, do którego odwołują się przeciwnicy eutanazji i aborcji, a także moralnym oparciem dla entuzjastów nieograniczonych praktyk transplantacyjnych i manipulacji genetycznych.
Najwięksi zbrodniarze
Uderza przede wszystkim arbitralny, antropocentryczny, a więc nieobiektywny charakter twierdzenia, wedle którego życie jest nadrzędną wartością. Z pewnością nie jest to teza właściwa dla tradycji chrześcijańskiej. Nie człowiek i nie jego życie -- rozumiane jako proces...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta