Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Modernistyczne przeczucia Potockiego

28 lutego 1998 | Gazeta | JC

ROZMOWA

Reżyser Tadeusz Bradecki o "Saragossie", sobotniej premierze Teatru Narodowego

Modernistyczne przeczucia Potockiego

: Dlaczego po premierze krakowskiej "Rękopisu znalezionego w Saragossie" według Jana Potockiego zdecydował się pan wystawić w Warszawie tekst własny -- "Saragossę"?

TADEUSZ BRADECKI: Krakowskie przedstawienie miało zupełnie inny charakter niż to, które przygotowałem w Narodowym. Było zakrojone na 55 aktorów. Teraz zagra dwudziestu kilku, zmieniając role i kostiumy. Moja poprzednia praca była wierną adaptacją powieści, wykorzystałem około 70 proc. jej materiału. I chociaż pozwoliłem sobie na pewne przesunięcia wątków, nie było w niej w zasadzie mojego tekstu autorskiego. Ledwie nieśmiałe próby. ..

Ale co bezpośrednio skłoniło pana do ponownego zainteresowania się Potockim?

Gdy ponad rok temu zaszczytną propozycję wystawienia "Rękopisu. .. ." w nowej wersji na scenie Narodowego złożył mi dyrektor Jerzy Grzegorzewski, wróciłem do Potockiego z myślą, by zrezygnować z rozbudowanej adaptacji utworu. Skoncentrowałem się na wydobyciu jego współczesnego kontekstu, płynącego z powieści przesłania historycznego i filozoficznego.

W "Saragossie" pańskiego autorstwa -- tekst zamieścił styczniowy "Dialog"...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1322

Spis treści
Zamów abonament