Modernistyczne przeczucia Potockiego
ROZMOWA
Reżyser Tadeusz Bradecki o "Saragossie", sobotniej premierze Teatru Narodowego
Modernistyczne przeczucia Potockiego
: Dlaczego po premierze krakowskiej "Rękopisu znalezionego w Saragossie" według Jana Potockiego zdecydował się pan wystawić w Warszawie tekst własny -- "Saragossę"?
TADEUSZ BRADECKI: Krakowskie przedstawienie miało zupełnie inny charakter niż to, które przygotowałem w Narodowym. Było zakrojone na 55 aktorów. Teraz zagra dwudziestu kilku, zmieniając role i kostiumy. Moja poprzednia praca była wierną adaptacją powieści, wykorzystałem około 70 proc. jej materiału. I chociaż pozwoliłem sobie na pewne przesunięcia wątków, nie było w niej w zasadzie mojego tekstu autorskiego. Ledwie nieśmiałe próby. ..
Ale co bezpośrednio skłoniło pana do ponownego zainteresowania się Potockim?
Gdy ponad rok temu zaszczytną propozycję wystawienia "Rękopisu. .. ." w nowej wersji na scenie Narodowego złożył mi dyrektor Jerzy Grzegorzewski, wróciłem do Potockiego z myślą, by zrezygnować z rozbudowanej adaptacji utworu. Skoncentrowałem się na wydobyciu jego współczesnego kontekstu, płynącego z powieści przesłania historycznego i filozoficznego.
W "Saragossie" pańskiego autorstwa -- tekst zamieścił styczniowy "Dialog"...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta