Wydzierżawić zamiast sprzedawać
Zakłady Rowerowe Romet SA
Wydzierżawić zamiast sprzedawać
Dwa lata temu Zakładom Rowerowym Romet SA groziła likwidacja. Pod koniec ubiegłego roku, by nie wprowadzać przymusowych przestojów, ograniczono tydzień pracy do 3 dni. Lekarstwem na kłopoty zadłużonej na ponad 400 mld zł fabryki okazał się prosty rower górski i "drastyczna dyscyplina kosztowa". Od początku tego roku rowery z Rometu sprzedawane są natychmiast, a zamówienia -- mimo kończącego się wkrótce sezonu turystycznego -- nie przestają napływać. W ciągu pierwszych 5 miesięcy tego roku Romet zarobił na czysto 37 mld zł.
Strategia taniej marki
Romet SA składa się z pięciu zakładów. Oddziały w Bydgoszczy, Kowalewie i Jastrowiu produkują rowery, w Poznaniu także części do nich, natomiast w Wałczu wytwarza się same części. W najlepszych latach Romet produkował około 1 mln 500 rowerów i 150 tys. motorowerów. Znaczna część produkcji szła na eksport. Do każdego sprzedanego za granicę pojazdu państwo dopłacało około 40 proc. jego wartości. Od początku 1990 r. produkcja i sprzedaż systematycznie spadały. O ile jeszcze w 1989 r. firma sprzedała prawie 1 mln 300 tys. rowerów i 95 tys. motorowerów, o tyle w 1991 r. już tylko 846 tys. rowerów i 5 tys. motorowerów. Te ostatnie -- wskutek kurczącego się rynku -- przestała produkować w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)