Inwestycja dla długodystansowców
Budowa autostrad we Francji
Inwestycja dla długodystansowców
Wszystkie francuskie rządy ostatnich 40 lat prowadziły politykę rozbudowy sieci autostrad poprzez wydawanie koncesji prywatnym firmom inwestycyjnym, dzięki czemu Francja ma dziś jedną z najnowocześniejszych sieci drogowych świata. Inwestorzy twierdzą jednak, że władze nigdy nie dotrzymały podjętych zobowiązań, a w szczególności swobody w ustalaniu opłat za użytkowanie autostrad.
Pierwsze odcinki autostrad zostały zbudowane we Francji przez przedsiębiorstwa państwowe jeszcze na początku lat 50. , jednak do 1955 r. wybudowano tą metodą jedynie 80 km trasy. Wówczas zdecydowano się na zastosowanie systemu koncesji. W nowym układzie rząd zobowiązał się jednak do finansowania budowy. 40 proc. środków pochodziło bezpośrednio z budżetu państwa, natomiast pozostałe 60 proc. było przekazywane w formie kredytów gwarantowanych przez Narodową Kasę ds. Autostrad. Całość funduszy była rozdzielona wg okresów budżetowych. Udziały w pięciu spółkach, które otrzymały koncesje, zostały przejęte przez samorządy terytorialne regionów, przez które miały przebiegać autostrady. Ich kapitał zakładowy był jednak bardzo ograniczony, a główne...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)