Polskie sprężanie
Prof. inż. Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie
Polskie sprężanie
Instytut prowadzi badania nad nowoczesnym systemem sprężania mostów. Skąd tak duże zainteresowanie tą technologią?
PROF. INż. LESZEK RAFALSKI: Wynika ono m.in. z dużego zapotrzebowania na tego typu roboty teraz i w przyszłości. Przy obecnym stanie mostów trzeba będzie wiele z nich wzmacniać, zwłaszcza te, które wchodzą w sieci dróg. Standardy UE podają, że nawierzchnie drogowe powinny mieć nośność 115 kiloniutonów (15 ton) na oś, a obiekty mostowe muszą być wysokiej jakości. Mają też być przejezdne dla pojazdów NATO. Metoda sprężenia powoduje zwiększenie nośności. I to jest ten wielki plus, bo większość innych zabiegów prowadzi raczej tylko do wydłużenia trwałości. Tu zaś oprócz trwałości zwiększamy nośność.
Betony sprężane są chyba znane?
Cały czas ich technologia jest rozwijana. Sprężanie wymaga dużej precyzji, przy czym ma się do czynienia z dużymi siłami. I ta precyzja przy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta