Beton czy asfalt
Liczy się jakość
Beton czy asfalt
Nawierzchnie z betonu
Program budowy autostrad to ogromne wyzwanie dla chemii w budownictwie. W naszym kraju 97 proc. nawierzchni drogowych ma nawierzchnie bitumiczne, produkowane w różnych technologiach. Czy będzie z nimi rywalizował beton?
Jako dodatek do asfaltu drogowego stosuje się u nas asfalt naturalny. Do niedawno wykorzystywano też duże ilości smoły drogowej, ale przed kilku laty zrezygnowano z niej ze względu na właściwości rakotwórcze.
Asfalt drogowy to najstarszym znany materiał termoplastyczny. Jego konsystencja zmienia się wraz ze zmianą temperatury. W niskiej jest ciałem stałym, w wysokiej zamienia się w ciecz. Dlatego doskonale nadaje się do wytwarzania mieszanek mineralno-asfaltowych. W stanie płynnym w wysokiej temperaturze może być zmieszany z kruszywem mineralnym i użyty do formowania nawierzchni.
Jakość asfaltu drogowego zależy od surowca, czyli ropy naftowej, oraz od technologii produkcji. Najlepsze są asfalty z ciężkiej ropy wenezuelskiej i meksykańskiej, stosowane w Europie Zachodniej. Nasze asfalty drogowe pochodzą z przeróbki lekkich gatunków ropy parafinowo-naftenowej i są o wiele gorszej jakości. Asfalt to produkt uboczny przetwórstwa ropy - główne zyski rafinerii pochodzą z paliw i olejów produkowanych właśnie z...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta