Kawę na ławę
- Nowelizacja kodeksu cywilnego: ochrona praw konsumenta w ubezpieczeniach
- Bezpieczne zakupy i produkty Nowelizacja kodeksu cywilnego: ochrona praw konsumenta w ubezpieczeniach
Kawę na ławę
MAŁGORZATA I MACIEJ CAPIK
Zakłady ubezpieczeń muszą się liczyć z tym, że warunki ubezpieczenia zostaną ocenione, a gdy ta ocena wypadnie niekorzystnie, górą będzie klient.
Ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. nr 22, poz. 271) wprowadziła istotne zmiany do kodeksu cywilnego. Najogólniej mówiąc, wzmacniają one pozycję konsumenta i chronią go przed nieuczciwymi praktykami.
W myśl art. 384 § 3 k.c. za konsumenta uważa się osobę, która zawiera umowę z przedsiębiorcą w celu bezpośrednio nie związanym z działalnością gospodarczą. W tym ujęciu konsumentem jest także osoba zawierająca z zakładem ubezpieczeń umowę ubezpieczenia.
Takie umowy zawierane są na podstawie ogólnych warunków ubezpieczenia (o.w.u.), które przy ubezpieczeniach obowiązkowych ustalane są w rozporządzeniu ministra finansów, a przy dobrowolnych w uchwale zarządu danego zakładu ubezpieczeń. Szczególnie zatem w ubezpieczeniach dobrowolnych duże znaczenie ma prawo do swobodnego
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta